e-Noticies | Blogs blogs e-noticies e-noticies.cat

11 d'Abril de 2010

Un dels símptomes clàssics de la descomposció de tot govern és culpar a la premsa. N'hi ha més, per descomptat: fugir d'estudi amb les nevades, les desavinences internes amb la MAT, replantejar-se ara els 80 km/h, les presses amb la Llei de Vegueries o imposar per decret el president de la Corpo.

Per això Josep-Lluís Carod-Rovira lamentava el passat dia 31, a can Cuní, "el nivell més aviat modest de complicitat" dels mitjans amb el tripartit. El ressentiment ve de lluny perquè el vicepresident ho atribuïa al fet que, en la seva opinió, "hi ha hagut una part de la societat que mai va acceptar com a normal i natural el canvi polític que es va produir a Catalunya el 2003".

Posats a parlar de la manca de complicitat; m'agradaria saber, per exemple, que va costar enviar tot un equip de TV3 a la Vall de Núria per recollir en directe la designació de Joan Puigcercós com a cap de llista d'Esquerra el passat mes d'octubre. És veritat que Televisió de Catalunya té l'obligació de cobrir la designació de tots els caps de llista, però estic segur que la resta de forces polítiques triaran indrets més accessibles.

TV3 va haver d'enviar fins i tot un camió per cobrir l'acte d'aquell cap de setmana i, com que no hi ha carretera fins a Núria, van haver de pujar-lo en un vagó especial del cremallera. Segur que Carod se'n recorda perquè hi era, però va marxar a corre-cuita perquè tenia un dels seus innumerables viatges a l'estranger. Disgust a banda.

Només cal repassar també els tertulians de TV3 o de Catalunya Ràdio per a constatar l'àmplia presència de progres en els mitjans públics de la Generalitat. Segurament una mostra de la neutralitat de la nostra ràdio pública la va donar Xavier Sardà ara fa uns dies quan, en un exercici de sinceritat, va reconèixer recentment sense embuts que votaria Montilla. Ara entenc perquè va ser un dels fitxatges estrella de Manuel Fuentes per aquesta temporada. Amb el reglament del CAC a la mà aquest senyor no pot continuar de tertulià.

En aquest panorama audiovisual tan favorable al tripartit oblidava l'ACN, l'agència de comunicació d'Esquerra. Dit amb tot el carinyo per Carles Mundó, vostès coneixen alguna altre mitjà de comunicació presidit per un Secretari de Comunicació del Govern?. L'últim precedent devia ser el Pravda. Encara recordo que l'excap de premsa de Puigcercós va passar directament del Departament de Governació a la subdirecció de l'agència.

A aquesta panorama decididament contrari al tripartit hauríem d'afegir també Barcelona TV o Comunicalia, un altre dels espais mediàtics d'Esquerra. Sense oblidar totes les emissores locals o municipals que depenen d'ajuntaments del PSC o de tripartits. El que fan aquests muncipis amb la seves ràdios locals -com els de CiU si tenen majoria absoluta, ho dic en aquest cas pel meu poble- ha estat criticat fins i tot pel Síndic de Gregues. I mira que a Rafael Ribó li costa criticar el Govern.

Pel que fa a la premsa escrita, cal recordar que el director del segon diari més important de Cataluya era germà d'un conseller que havia estat portaveu del Govern i tot. A les hemeroteques queda també la famosa portada d'Antonio Franco abans de les eleccions del 2003: aquella del dilema entre el "catalanisme obert" de Maragall i "l'experiment nacionalista" de Mas. Ara el diari s'ha reforçat -això de reforçar no s'ho creu ni ell- amb tot un ex secretari de comunicacio del Govern.

I si El País fa de tant en tant algun titular favorable a la federació nacionalista -com el del passat 5 d'abril: "El Gobierno de CiU rechazó el emblase en Beret en 2001 por su impacto ambiental"- es perquè aquests que ara governen ho fan encara pijtor que els convergents. Fins i tot en matèria de medi ambient. I això que la conselleria està en mans d'ecosocialistes.

Em deixava la premsa digital on hi ha tres mitjans, un d'ells a Madrid, decididament escorats cap a l'esquerra. El que dic sempre: la prova que e-notícies és independent és que Esquerra va impulsar el Directe, el Crònica, o l'SMS25. I Convergència El Singular Digital. El greu és que, en el primer cas, ha estat amb fons públics. Sense oblidar la Malla, amb un contracte a dit de la Diputació de Barcelona que no ha superat ni tan sols el control de la Sindictatura de Comptes.

Ja ho deia Marta Lasalas el passat 28 de setembre en un article a l'Avui: "de manera subtil o barroera, l'obsessió del poder pel control dels mitjans sempre reapareix". Però també advertia que la funció del periodisme és ser "implacablement crític amb el poder. Amb qui governa. Amb qui mana".

No és culpa de la premsa malgrat el que pensi Carod. Senzillament, és que que ho han fet fatal. Si em permeten una altra cita, aquest cop de Pilar Pilar Rahola (La Vanguardia, 25 de setembre): "¿No eran estos distintos?; ¿no eran los que llegaban para sanear, limpiar cloacas, acabar con prácticas abusivas, y bla, bla, bla?"

"Pues no sólo se han esforzado por imitar la mala praxis anterior -afegia la columnista-, sino que se han superado por la izquierda, colocándonos a hermanos con sueldazos en embajadas fantasma, estudios sobre el pitufo verde, y mirando hacia otro lado cuando el bueno de Millet les presentaba unos números imposibles. Vamos a más, por la vía del principio de Peter, aquello de la promoción permanente de la ineptitud".

Les crítiques de Carod a la premsa recorden a les dels Kichner contra el diari Clarín -amb el silenci del nostre estimat Col·legi de Periodistes- amb la diferència que allà entren a l'assalt i aquí encara no. Espero. O el cas de Zapatero, que ha trobat un nou director de comunicació en la direcció d'un diari en una mostra més de la proximitat d'alguns mitjans a la Moncloa o a la Plaça Sant Jaume. N'hi ha per llogar-hi cadires.

Tafanera

Blinklist

Fresqui

Del.icio.us

Barrapunto

Digg

Menéame

Twitter

Facebook

Afegir un comentari Enviar a un amic  
2091
1
Comentaris afegits 
anna (BCN) 11-04-2010 - 22:58
Sembla que tots els mals d'aquest món siguin culpa d'ERC. Com si CiU no hagués abocat milions i milions i llicències a dojo al Grupo Godó i La Vanguardia. I ara els han promès supruimir la publicitat de TV3 a canvi de suport electoral...
TORNAR