e-Noticies | Blogs blogs e-noticies e-noticies.cat

31 de Gener de 2010

Felicitats, Vilaweb

En honor a la veritat, crec que va ser el diari dirigit per Vicent Partal, Vilaweb, el que dissabte passat va ser el primer en donar la notícia de la crisi a Reagrupament. No ho sé amb certesa perquè el seu director no m'ha contestat el correu electrònic que li vaig enviar l'endemà. Però nosaltres vam reaccionar com cal reaccionar en aquests casos: citant directament la font –encara que sigui competència- i fins i tot posant un enllaç a la notícia. Em trec el barret sempre que un periodista dóna una primícia i no seria a l’inrevès en aquest cas.

TV3 va fer-ho de manera vergonyosa: va donar la informació al Telenotícies vespre –deu ser la primera vegada que surt Reagruapment al Telenotícies- sense ni tan sols esmentar la font. El que havia de fer TV3 en aquest cas era citar Vilaweb. Oi que en altres ocasions han citat La Vanguardia o El Periódico com en el cas del famós editorial conjunt?.

L’endemà la majoria de diaris de paper anava a remolc de Vilaweb, però tampoc citaven. En alguns casos, no van signar per decència la informació i ho van camuflar sota la fórmula Barcelona redacción. En altres –com El Periódico o l’Avui- la informació anava signada, però no sé si perquè els periodistes tenien prèviament la notícia o per dissimular. Francament, en aquests coses jo sempre sóc un malpensat.

Per això vull felicitar Vilaweb. Fins i tot malgrat que no m’acaba mai de fer el pes a nivell informatiu. Si me l’hagués fet no hagués fundat ara fa deu anys –juntament amb Eloi Martín, el meu editor- l’e-notícies. Crec, en efecte, que li ha faltat sempre agilitat informativa i que només darrerament han intentat posar-se les piles amb un canvi de disseny.

Però llevat de l'esmentada notícia sobre Carretero i la del cap de la Guàrdia Urbana de Barcelona que presumpament va anar de putes –i que crec que va acabar al jutjat- no he trobat mai informació pròpia ni diferenciada. Tampoc he acabat d'entendre aquesta barreja d'informació internacional -d'agències- i dels Països Catalans.

Sobre Vicent Partal sempre dic el mateix –en públic i en privat- em trec el barret per un periodista que a mitjans dels 90 apostés per internet. Però també em sap greu que, sota l'etiqueta d'haver estat un peoner, hagit rebut el tracte que ha rebut Vilaweb durant els set anys de tripartit perquè és dels nostres. Certament, un dia hauríem d'explicar amb pèls i senyals de totes les adjudicacions que ha rebut de conselleries d’Esquerra. Em temo que la nova redacció, entre subvencions i contractes, l’hem pagada entre tots.

Durant aquests anys ha tingut una posició privilegiada a Catalunya Ràdio -a nosaltres ni ens conviden-, al Baròmetre de Comunicació o al Centre d’Art Santa Mònica. Que l’Institució de les Lletres Catalanes del Departament de Cultura li concedís un contracte via conveni –encara estic esperant resposta del cap de premsa, per cert- i de retruc inflés les visites frega la immoralitat. O que hagi cobrat també a través d’informes, detall que li defem en aquest cas al conseller Huguet.

A més, Vicent Partal va travessar durant el primer tripartit -amb el conseller Solà- aquella línia vermella que no hauria de travessar mai un periodista: fer alhora de periodista i d’assessor del Govern. O una cosa o l’altra. Almenys va tenir el detall de treure de la capçalera allò de “Diari electrònic independent”. Però crec que entre altres aportacions els hi va col·locar a Esquerra un Secretari de Telecomunicacions proper a Iniciativa.

Però més enllà de les crítiques -he buidat el pap- voldria insistir en la felicitació sincera per donar dissabte la primícia de la marxa de Carretero. De retruc, criticar també l’aire de superioritat que encara tenen alguns mitjans públics –com TV3 o Catalunya Ràdio- i alguns diaris de paper sobre uns mitjans d’internet que de mica en mica els hi han anat mengant el terreny.

A nosaltres, per exemple, ens han citat en un moment o altre el gran Josep Cuní, La Vanguardia, Jordi Basté, l’Avui, Pilar Rahola, Rac-1, Alex Salmon, Libertad Digital, Manuel Trallero, Periodista Digital, l’ABC, Pedro J. Ramírez, Federico Jiménez Losantos, La Razón, Javier Rubio, el Semanal Digital, El Mundo, Juan Carlos Girauta, la Ser, l’Sport. Gairebé tothom llevat d’El País i El Periódico. I això que ambdós van anar a remolc amb Montserrat Nebrera i els sous de la senyora de José Montilla.

En aquest segon cas va ser especialment escandalós El Periódico on uns dies després encara deia que la informació havia circulat per internet en comptes de citar el mitjà que es va atrevir a confirmar i difondre la informació. Com deu influir en la línia informativa del diari que el director sigui germà d'un conseller?.

En el fons, l’actitud de TV3 mostra com està de rovellada l’estructura d’un mitjà públic que ens costa una fortuna. Malament rai si una CCMA amb 2.750 treballadors no només a d’anar a remolc de Vilaweb, sinó que tampoc el citi a l'hora de la veritat. Hi havia una altra època en que Mònica Terribas sempre citava. Però el problema és que tot sovint el Telenotícies vespre -sobretot el cap de setmana- és una repetició del Telenotícies migida.

Crec que, de retruc, l’Agència Catalana de Notícies –que dirigeix amb mà de ferror Saül Gordillo- també necessita una sacsajada ara o després de les pròximes eleccions. La meva opinió sobre l’agència de notícies d’Esquerra –que acaba d’acomiadar una quinzena de persones, també ho haurem d’explicar un dia d’aquests- ha pujat des que almenys van difondre l’opinió de Josep Huguet sobre els jocs d’hivern d’Hereu.

Però els hi falta agilitat infomativa pròpia d’una agència de notícies. Dissabte també citaven Vilaweb -almenys eren legals en aquest cas-, i diumenge van cobrir la protesta convocada per militants de Reagrupament a la seu de Sarrià. Nosaltres, vam actualitzar a les 18.14. L’ACN no va penjar un vídeo fins a les 20.39. I això que en teoria és una agència. Com diu la dita, a internet, qui no corre vola.

Tafanera

Blinklist

Fresqui

Del.icio.us

Barrapunto

Digg

Mename

Twitter

Facebook

Afegir un comentari Enviar a un amic  
2215
1
Comentaris afegits 
Marc Valls (Barcelona) 03-02-2010 - 11:53
Tens enveja i es nota. El Partal s un periodista seris, i tu no,
TORNAR